Höstlikt

Nu känns det som hösten är nära.
Löven börjar falla från träden, termometern nära nollan på morgonen och luften tunn och fräsch,
Lite spontant blev det en helg i Ramundberget med hela familjen, inte så lätt att få till men kul när det händer.
Vi som är lediga på fredagar tog linbanan  upp på toppen för att sen vandra mot Össjöstugan. Sol och lätt vind och lagom temp för vandring.
(null)

På kvällen anlände resten och vi åt en god sen middag.
Helgens mål var att skörda några kantareller, så det blev tidig uppstigning på lördag.
En tog på sig rullskidorna för fyra timmars träning på rullskidbanan, och vi andra drog mot skogen.
(null)

Hittade några gula skönheter.
På hemvägen orkade vi inte längre försöka ta oss torrskodda över vattendrag, så vi trampade rakt över

Vackraste platsen längs sträckan, höjden där utsikten mot Skarsfjället är helt öppen, älskar att komma över krönet och vyn mot Skars öppnar sig

Sen sist

Nu är vardagen ikapp mig.
Tillbaka på jobbet där det var full fart från dag ett. De flesta hade ju jobbat en vecka när jag började efter semestern.
Sommaren är dock inte slut, så vi passade på att ta ett hittaut område som vi bävar inför, ett där kartan visade mycket blått = blött.
(null)
Blev inte riktigt så blött som vi trodde, men en jobbig runda blev det

En annan dag hade vi lunchdejt hos A o C i solen

Helgen tillbringades i fjällen, där det var tillräckligt varmt för att bada i tjärnen.
Rensade lite skräp och gjorde ved av brädbitar som blev över.
Senaste veckan har bjudit på riktiga sommarkvällar.
I måndags drog jag iväg själv för att ta hittaut vid Frösö Park. Kom på att jag hade cykeln k bakluckan så istället för att gå/lunka, så cyklade jag.
(null)
Det var inte direkt cykelstigar men iallafall tillräckligt upptrampat för att få med cykeln hela vägen. På en bit grusväg passade jag på att vurpa, vilket gav synliga skavanker på högra armen. Tur att det bara var armen tycker de som sett färgskiftningarna ....
Avslutade rundan med middag och bad vid Bynäset i solnedgången. Ska skaffa mig en sån SUP så jag också kan glida ute på vattnet.

Fick med mig sällskap och intog onsdagens middag på samma plats, mysigt att bara sitta och prata och titta på allt folk som letar sig dig kväll efter kväll
(null)

Nu en lugn helg med besök av mor och far till lunch och bästa vänner på grillmiddag
Placerade ut en stol så mamma fick plocka av mina vinbär.
Idag har jag kokat saft på vinbär och hallon och bakat lite fikabröd till frysen.

Det där fjället

Det som jag ser varje gång jag lyfter blicken när jag sitter på min altan, idag gick vi dit, inte upp på högsta toppen, men upp på den lilla strax nedanför.

En liten snöfläck hittade vi, ska den hinna Tina bort helt innan höstens snö och kyla kommer?